تمیز کردن کفش جیر با روش های کاربردی

تمیز کردن کفش جیر با روش های کاربردی خاصیت آسیب پذیری کفش های جیر یکی از دغدغه های اصلی هنگام خرید آن است.جیر یکی از متریال‌های لوکس است که در تولید کفش مردانه و زنانه استفاده می‌شود. این چرم‌ها به دلیل نرمی و شکنندگی خاص خود، نیاز به مراقبت و حفاظت دارند.

کفش‌ها با زمین تماس مستقیم داشته و به علت این ویژگی، همواره در معرض لکه‌ها و کثیفی‌ها قرار دارند. از آنجا که گذر کردن از این موارد یا تمیز کردن نادرست می‌تواند بافت کفش را آسیب ببخشد.همچنین با یاد داشته باشید که تنها تمیز کردن کفش جیر کافی نیست و باید روش های مراقبت و نحوه نگه داری کردن از این نوع چرم را یاد داشته باشید.

تمیز کردن کفش جیر با روش های کاربردی، در این مقاله تمیز کردن کفش جیر با روش های کاربردی و اصولی را مرور میکنیم و در انتها نحوه نگهداری کردن از چرم جیر را برای شما بازگو میکنیم.

تمیز کردن کفش جیر با روش های کاربردی

تمیز کردن گرد و خاک کفش جیر

  • استفاده از سوهان یا چاقو:

اگر آلودگی‌های ضخیم روی کفش نسبت به پارچه یا دست دسترسی کم داشته باشند، از یک چاقو یا سوهان استفاده کنید تا مواد سفت و چسبیده را از سطح کفش جدا کنید. مراقب باشید که این کار باید با نهایت دقت و ظرافت انجام شود؛ چرا که همان‌طور گفتیم کفش‌های جیر بسیار آسیب‌پذیر هستند.

  • استفاده از مسواک:

جیر جنس بسیار جالبی دارد! زمانی که روی سطح یک لباس یا کفشی که از جیر تولید شده است دست می‌کشید، متوجه تغییر سطح آن خواهید شد.علاوه بر مسواک، استفاده از یک حوله نیز برای انجام این کار پیشنهاد می‌شود.

  • استفاده از بخار اتو:

اگر هیچ یک از روش‌های از بین بردن گرد و غبار از کفش جیر مناسب نبود، می‌توانید از اتو استفاده کنید. ابتدا یک حوله را روی سطح کفش قرار داده و سپس اتو را روی حالت بخار بگذارید.توجه داشته باشید که حرارت بالای اتو می‌تواند کفش را دچار آسیب کند.

پاک کردن انواع لکه کفش چرم جیر

دقت کنید برای ادامه فراید تمیز کردن کفش جیر باید تمامی لکه ها را بردارید زیرا ممکن است نتیجه عکس بگیرد. سه لکه رایج که ممکن است با آنها روبرو شوید، لکه‌های آب، چربی، گِل و ادامس هستند. در ادامه، روش‌های حذف این لکه‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • از بین بردن لکه ها آب

شاید خنده‌دار به نظر برسد، اما بهترین روش برای از بین بردن لکه‌های ایجاد شده ناشی از آب استفاده از خودِ آب است! براش را با آب ولرم آغشته کرده و تمیز کنید، سپس آن را تکان دهید تا آب اضافی خارج شود. سپس با استفاده از براش، کلِ کفش را براش کشیده و تمامی قسمت‌های آن را به یک اندازه مرطوب کنید. در انتها، اجازه دهید تا کفش به طور کامل خشک شود.

  • تمیز کردن لکه های چربی

برای تمیز کردن کفش جیر و از بین بردن لکه‌های چربی ابتدا کفش‌ها را با برس مخصوص واکس بزنید و از یک برس ناخن و آب گرم به منظور از بین بردن لکه‌ها استفاده نمائید. توجه فرمائید لکه‌های چربی به سختی از روی سطح کفش جیر پاک می‌شوند.

وقتی کفش را درون فریزر قرار می‌دهید، آدامس سفت شده و می‌توانید آن را به راحتی از سطح کفش جدا کنید. همچنین، از یخ هم می‌توانید برای منجمد کردن آدامس استفاده کنید.

  • تمیز کردن گِل های چسیبده به کفش جیر

برخی از لکه‌ها مانند چربی و آدامس ممکن است دشوار به تمیز کردن باشند، اما گل‌ها تنها ظاهر خشنی دارند و به راحتی قابل تمیز شدن هستند.نکته ای که باید در نظر بگیرد، پس از کثیف شدن کفش ها صبور باشید و آنها را مقابل نور خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شوند. لکه‌های بزرگ را با دست و لکه‌های دیگر را با استفاده از برس مخصوص جیر تمیز کنید.

روش های کاربردی تمیز کردن کفش جیر

اگر روتین خاصی برای تمیز کردن کفش‌های جیر دارید و می‌خواهید آنها همیشه به نظر نو برسند، می‌توانید از روش‌های زیر برای تمیز کردن کفش‌های جیر استفاده کنید.


“جهت مشاهده کفش جیر مردانه و زنانه کلیک کنید”


1- استفاده از سرکه سیب یا الکل

الکل حلالی برای از بین بردن لکه‌های رنگی روی سطح کفش جیر محسوب می‌شود. برای استفاده، پنبه تمیز را در الکل آغشته کرده و به آرامی روی لکه زده شود. در نظر داشته باشید که پنبه را به‌طور مداوم عوض کنید تا رنگ به سایر قسمت‌های کفش منتقل نشود. همچنین، از سرکه نیز برای تمیز کردن کفش جیر استفاده کنید؛

2- استفاده از بخار آب

اگر برس مخصوص تمیز کردن کفش جیر ندارید، می‌توانید از بخار آب و سوهان ناخن استفاده کنید. حرارت آب باعث باز شدن منافذ جیر می‌شود و این فرآیند تمیز کردن را آسان‌تر می‌کند.

3- استفاده از پاک کن

شاید باورش سخت باشد، اما امکان تمیز کردن کفش‌های جیر حتی با پاک‌کن نیز وجود دارد! اگر لکه ایجاد شده روی سطح کفش رنگی و تازه است و هیچ یک از ابزار موردنیاز برای تمیز کردن آن را ندارید، می‌توانید از یک پاک‌کن استفاده نمائيد. لطفاً پاک‌کن را با دقت روی لکه رنگی بکشید تا لکه به طور کامل تمیز شود.

4- استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین برای از بین بردن لکه‌های روغنی از روی کفش جیر گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. اگر لکه روغنی تازه ایجاد شده روی سطح کفش باشد، مقداری پودر جوش شیرین را بر روی آن بپاشید و به مدت ۱۵ دقیقه اجازه دهید. سپس با استفاده از فرچه نرم یا دستمال نخی، پودر را از روی سطح کفش پاک کنید.

چگونه خراش های روی کفش جیر را رفع کنیم؟

کفش‌های جیر ممکن است به خاطر برخورد با اشیاء یا کشیده شدن به اطراف، خراش ببینند که این خراش‌ها ممکن است ظاهر کلی کفش را ناخوشایند کنند. برای از بین بردن این خراش‌ها، از خمیر دندان و مسواک استفاده کنید. مسواک را خیس کرده و روی آن خمیر دندان بزنید، سپس با حرکات دایره‌ای و با فشار ملایم، خراش‌ها را از بین ببرید.

نحوه نگهداری از کفش های جیر

  • اگر پاشنه کفش جیر شما فرسوده شده است، توصیه می‌شود که به تعمیر آن اقدام کنید.
  • برای افزایش مقاومت کفش در برابر اشعه آفتاب، توصیه می‌شود از اسپری ضدآفتاب برای پوشش سطح آن استفاده کنید.
  • چنانچه کفش‌های شما در معرض آب قرار گرفته و خیس شده‌اند، بهتر است برای حفظ شکل ظاهری درون آن‌ها را با روزنامه پر کنید. روزنامه رطوبت را جذب می‌کند و از فرم کفش حفاظت می‌کند تا خراب نشود.
  • زمانی که از کفش‌های جیر خود استفاده نمی‌کنید، مناسب است آن‌ها را در یک کمد با دمای متعادل نگه دارید.
  • استفاده از وازلین برای تنظیم چربی کفش در صورتی که دچار خشک شدن شده باشد انتخاب خوبی است؛ چرا که احتمال شکستگی کفش‌های جیر در صورت خشک شدن بالا می‌رود.
  • استفاده از انواع تمیز کننده کفش، محافظ و ضدآب نیز می‌تواند در افزایش طول عمر این نوع از کفش‌ها تأثیر به‌سزایی داشته باشد.

سخن پایانی

تمیز کردن کفش جیر یکی از موضوعات اساسی است که افراد در هنگام کثیف شدن این نوع کفش‌ها نگران آن هستند. در این راهنما، با بهترین و موثرترین روش‌های نظافت و تمیز کردن کفش جیر آشنا شدیم.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *